Saturday 19 September 2009

Salam lebaran


Salam,setelah sebulan Umat Islam berpuasa kini tiba syawal menjelma,bagi sahabat2 aku yg menyambut Hari Lebaran ini,aku ucapkan selamat Menyambut Hari Raya Aidil Fitri,maaf zahir dan batin.Well sebagai seorang yang lahir dalam keluarga yg berbagai anutan kepercayaan,aku berbangga dengan background ini,hanya deepavali sahaja yg weolls tak celebrated,the rest on semua...unik kan...nelah konsep 1Malaysia yg lebih terdahulu di amalkan di Negeri Sabah...tanah tumpa darahku...bukannya apa ada sesetengan tempat tue...hangin satu badan bila bercakap mengenai anutan kepercayaan...langsung tak ingat perasaan org lain...bukan nak salahkan mungkin background hidup mereka yg hanya terdedah dengan agama dan kaum mereka sahaja...so for them take my advice....lihatlah kami di Malaysia Timur....hidup rukun tanpa banyak songeh pasal anutan kepercayaan ne...ops fyi...my grandma background merupakan org kuat Bobohizan(bomoh wanita)salah satu org yg berperanan penting dalam sesuatu komuniti...mungkin Tuhan mempunyai rencana yg baek untuk keluarga kami,so one of my aunty married wif Penang chinese and convert to Buddhist,and my another aunty convert to muslim after she married with Moslem Guy...and my parents convert to RC...and me go for protestant....ibarat mcm2 Aznil or Astro mcm2 ada...tapi in da end we can seat 2gather...makan sama2 and so on...teringat berberapa hari yg lalu...dalam Facebook aku adalah hamba Allah ne...dgn selamba dier kata kat aku"U mana ler sambut raya...org Christian",katanya dengan angkuh,what the fucking shit u talking about guys?Selama hidup aku.tak ada yg pernah melarang aku seperti itu...dengan selamba aku menjawab komennya tue"Ko guna fatwa Mufti mana tue?and then dier terus diam...

Ermm...seingat aku...tyme raya2 ne yg paling best...ada satu istilah kat Sabah moginakan,yg mana non muslim akan bertandang ke rumah muslim sehari sebelum raya,untuk membantu mereka...tyme ne yg paling aku suka...aku masih ingat,my grandma membawa aku ke rumah saudara kami tue...bahkan tidur disana...hahhaha...tapi semua tue hanya jadi kenangan...sekarang dah besar malulah hahahha...tapi apa g aku perhatikan melalui amalan itu membuatkan rasa kerukunan dan persahabatan antara kaum sentiasa mekar....oklah guys..rasa dah ngantok ne..cukup setakat disini...well once again thanks to all my friend yg ucap raya kat aku...hehhe..Thanks Awang,Acap Wai ,and yg lain2 heheh

No comments: