Monday 2 March 2009

Ulcer...

Salam uolls,semoga uolls sihat-sihat sahaja..aku terpaksa delete entry sebelum ini..disebabkan berberapa hal yg tidak dapat dielakan..tP yg pasti tidak berhubungkait dengan kontervasi atau complain dari sesiapa,biasaler kalau aku rasa tak berpuas hati aku delete jew...hehhehehe..ermm lately cuaca kat Kulim ne hujan pulak.dah 3 hari berturut-turut hujan jew..seingat aku hari isnin tue hujan lebat..lebat sekali sehinggakan aku nak mandi pun segan..well bukan pemalas tapi rasa sejuk sangat hehehehe....ntah mungkin ini kesan pemanasan global..cuaca tak menentu kanz...yg kasihannya pantai barat semenanjung mengalami banjir teruk...tue blah Negeri Melaka tue kanz banjir...tue belum blah kat Sabah...nasib baek kampung aku tue kat kawasan lembah...walau kedudukan kampung tue di apit oleh dua buah sungai..tapi setakat ne tidak membimbangkan..kecuali tyme ribut Greg tahun 1997...hampi-hampir kampung aku di landa musibah..nasib baek JKKK dah ambil tindakan untuk membesarkan sungai tue supaya apabila banjir tidak akan melimpah ke kawasan perkampungan..aikss rasa sedey pulak bila bercerita kampung halaman ne..yerler dah setahun aku tidak balik kampung...rindunya..tP rasanya tahun ne ada masa untuk balik kowt..so perasaan rindu tue akan terubat hehhehe....

Well dalam berberapa hari yg berlalu ini ada banyak peristiwa yg berlaku...yang pasti banyak perkara yg mungkin ada di kalangan uolls tidak pernah terfikirkan,dengan usia pembentukan Malaysia selama 46 tahun (1963-2009)masih ada sebahagian rakyat Malaysia di semenanjung tidak mengetahui bahawa Sabah merupakan sebahagian dari Malaysia..amat perit apabila sesorang bertanya berapa lama aku berada di Malaysia,sedangkan aku memang org Malaysia,lagi perit apabila dalam kita mengisi mana-mana borang permohonan,kita terpaksa Tick bangsa lain-lain..kerana bumiputera Sabah/Sarawak tidak termasuk dalam senarai....dan pasti tiada sesiapa yg akan mengaku melayu kerana sedar apa keturunannya....ini yg berlaku selama ini...namun perkembangan semasa lebih teruk dari sebelum ini,walau tidak melibatkan semua tapi bagi aku satu perkembangan yg tidak baek.Uolls pasti tahu selepas sahaja PRU yg ke 12 march tahun lalu,Kerajaan BN menang dengan majoriti mudah dan kehilangan 4 buah negeri ke atas tangan pakatan rakyat,plus negeri Kelantan yg sememangnya merupakan kubu kuat parti PAS,bahkan parti BN juga kehilangan taring di wilayah persekutuan....naa..kerajaan BN tidak pernah belajar dari kesilapan....seperti mana yg aku jelaskan dari awal...perkembangan yg tidak sihat...yg terbaru...rampasan kuasa di Negeri Perak...Karpal Singh di hendap oleh para pemuda UMNO...larangan penggunaan kata Allah untuk golongan org-org Kristian di Malaysia..dan yg terbaru cerita laksamana Doremi..yg menghadap sultan negara pasir berdengung menjadi kenyataan hari ini apabila DUN negeri Perak bersidang di bawa sepohon pokok,secara peribadi aku tidak menyokong mana-mana pihak tapi apa yg aku nak tekankan disni ialah...kebajikan rakyat terabai,politiking di sana-sini...ntah apa uolls perasaan atau tidak...namun apa yg pasti negara yg kita cintai ini sedang menuju kepada satu period dimana politiking akan menguasai..dan yg pasti kebajikan rakyat akan di abaikan...(rasa mcm political research pulak hehehhe)

Actually dalam seminggu yg lepas dan minggu ini..mulut aku tak begitu sihat..ntah mengapa aku senang sekali di serang ulcers..akibatnya..kalau nak makan sesuatu rasa sakit sekali...ini bukan kali pertama berlaku uolls dah selalu pun..nak tak nak aku gagahi gak mengisi perut yg kosong ne..tP sakit aiyoo....nak tak nak kena beli ubat kekdahnya..nasib baek my x Lover tue sentiasa memahami..jadi dier lah yg nasihatkan aku untuk beli ubat kekdahnya..aku try servey dalam google apa sebenarnya penyakit ulcer ne....so semoga fakta ulcer ne membantu uolls kekdahnya...

Mouth ulcer facts

Mouth ulcers are very common. Mouth ulcers are painful, annoying and sometimes embarrassing. They are red breaks in the lining of your mouth. The pain is caused by the nerves just below the surface of the lining of the mouth becoming exposed. Luckily most mouth ulcers are easy to treat.
Causes of mouth ulcers
Trauma or Damage Related Mouth UlcersDamage to the mouth lining is very common. Damage from brushing your teeth too vigorously, from orthodontic braces or biting the inside of your mouth.
Stress Related Mouth Ulcers, Aphthous ulcersMost common in teens stress related mouth ulcers will heal within a couple of weeks. Prevention is by resolving stress related problems or using stress busting relaxation strategies.
Disease Related Mouth UlcersThere are some serious causes of mouth ulcers.Mouth ulcers can be symptoms of herpes infection, sex related infection (canker sores), inflammatory bowel disease , leukoplakia, gingivostomatitis, oral cancer, herpes simplex, oral thrush, and immune disorders. If mouth ulcers are a symptom of a disease they are usually accompanied by other symptoms in the body, but not always.
Most mouth ulcers last between 1 to 2 weeks. If mouth ulcers do not heal it could be a sign of disease that needs medical attention.
Treatments for mouth ulcersSome treatments will require the source or cause of the mouth ulcer being removed or disease treated. For most mouth ulcers treatment is easy and effective
.
Pain relief
Creams, wafers, pastilles available from your drug store
Cooling mouth rinses of cold water
Cool chamomile tea. Swill it in your mouth then swallow.
Prevention of mouth ulcersPrevent mouth ulcer with good oral hygieneEating a healthy dietGood intake Vitamin B, C and zincAvoiding very hot drinks and foodBy reducing stress
If mouth ulcers do not heal within 2 to 3 weeks it could be a sign of disease that you need medical attention and treatment for. Most mouth ulcers are painful but harmless. If mouth ulcers recur frequently go see your doctor for advice and a health check up.

Nyoii...see stress pun dier kata akan menyebabkan ulcers....takpe la ne my ulcers dah semakin baek katanya....Thanks to God,owh ya kalau uolls perhatikan di sisi kanan blog ini ada tak nampak facebook aku dan my social networks?Huh nampak kanz..so kalau ada masa...boleh lah masuk links tue erkss..jgn malu-malu naaa...kita kawan semua atau bahasa mat salleh,anyone are welcome gaytuee

No comments: